Lijn 15, van Bergen (Mons) naar Casteau en Zinnik (Soignies)

1887
In december opent de NMVB haar eerste Bergense lijn voor de uitbating, tussen Saint-Symphoren en Maisières via Bergen.
1889
De lijn wordt aan de kant van Maisières verlengd: de tram komt in Casteau aan.
1919
De NMVB neemt de exploitatie van lijn 15 in eigen beheer van de ‘Société Anonyme des Chemins de fer Vicinaux Montois’ over.
1930
Elektrificatie tussen Bergen en Maisières.
1932
Elektrificatie tussen Maisières en Casteau.

Tot de elektrificatie werd de lijn altijd met stoomtrams uitgebaat, zelfs als proefritten in 1930 met een autorail werden gemaakt.

1959
Afschaffing van de trams. Vanaf de volgende dag nemen de bus nemen de diensten op lijn 15 tot Casteau over.

Sinds het begin, de lijn 15, met de afschaffing van de tram verlengd tot Zinnik, rijdt langs de rijksweg van Bergen naar Brussel. Op marktdagen bedienen enkele diensten de dorpen van Thieusies en Saint-Denis. In de week-end neemt lijn 15 ook de bediening van de kapel van Nimy van lijn 16doorstreept over.

1996
Voor het eerst rijden de voertuigen van lijn 15 tussen het station en de ‘Lido’ officieel niet meer door het stadcentrum van Bergen. Sinds het begin klommen die trams en later de bussen tot het belfort omhoog. Vanaf nu rijden de bussen op de heen- en terugreis langs de lanen.
2001
Om veiligheidsredenen wordt de omleiding van een paar diensten door de SHAPE, de ‘Opperst Hoofdkwartier van de Geallieerde Machten in Europa’, opgeheven als gevolg van de aanslagen van de 11 september in New York.
© Bus & Car Patrimonium vzw   |    2004-2018   |    Alle rechten voorbehouden   |    Wettelijke bepalingen